We hebben 181 gasten en geen leden online

Route 27-06-2012

Op 27-06-2012, verleden jaar dus, hartje zomer, was het tamelijk bewolkt weer, het regende zachtjes, maar dat buitje ging wel gestaag door gedurende de gehele dag. Normaal gesproken niet echt weer, om in te gaan wandelen, maar die dag gebeurde dat om een speciale reden wel!

Ik had namelijk mijn wandelvriendin, uit De Wilp, beloofd, om een leuke route uit te stippelen, om die de dag na vandaag te bewandelen, want dan zou ze bij me komen en samen met mij die route gaan uitlopen.
Maar omdat ze geen duidelijk idee had, over wat de lengte van die route zou zijn en hoe leuk die zou zijn, heeft ze mij verzocht, of ik vandaag in de regen eerst die route langs zou willen gaan en dan onderweg ook hier of daar enkele foto’s zou maken. Als ze dan bij me zou komen, dan kon ze via de door mij gemaakte foto’s een eerste indruk krijgen van mijn uitgestippelde route, die ik die dag daarvoor dan al zou hebben afgelegd.
Daar stemde ik in toe, dus op die regendag heb ik toch maar deze route gelopen en daar waar ik het nodig vond, heb ik een foto geknipt, zo kreeg ze in ieder geval een bepaald overzicht van, waar we allemaal langs zouden komen en wat we onderweg te zien zouden krijgen.
Zo gezegd, zo gedaan, ik ben vanaf de Camping, waar ik al enige maanden geleden verblijf houdt, beginnen te lopen met de camera in de aanslag, eerst richting Steenbergen en net voor de ingang van dat dorpje had ik besloten, dat bij dat namaak -hunebed, mijn route zou starten en uiteindelijk ook weer zou beëindigen.
Route-01kIk liep het zandpaadje links af en stak daar het weggetje over, een smal paadje en daarna liep ik over een breder pad tot aan het bos, in het bos vervolgde ik mijn route tot aan het fietspad, waar ik rechtsaf sloeg richting het echte hunebed, dat aan de linkerkant daar van gesitueerd was.
Daarna liep ik recht door tot aan de verharde weg, waar ik linksaf sloeg richting Roderesch. Ik stopte even, toen ik vlak voor het bord Roderesch, net voor de drempel, aan de rechterkant een boom zag oprijzen, die een behoorlijk grote vergroeiing op zo’n 3 tot 4 meter hoogte liet zien.
Dan kon ik het beste maar weer het bord Roderesch voorbij lopen tot aan de kruising en het einde van Roderesch, hier oversteken en het fietspad gaan volgen en een klein kronkeltje naar rechts nemen en direct weer naar links, om zodoende door te kunnen lopen tot aan de stuw.
De stuw oversteken en het fietspad volgen tot aan de houten brug en net daar achter zou ik aan de rechterkant de bekende picknicktafel aantreffen. Ik besloot, zodra ik thuis was aan mijn gezellin voor te stellen, om hier de eerste rustpauze in te lassen.
Route-02kIk liep de weg weer terug richting de stuw, stak hier weer over en ging rechtsaf tot voorbij het pompgemaal aan de rechterkant van het paadje, om vervolgens het smalle paadje in te slaan, dat links af boog.
Direct op het einde moest ik rechtsaf, om het bos in te kunnen gaan door het hek aan de rechterkant. Het hek viel uit zichzelf weer dicht, want het was blijkbaar niet de bedoeling, dat het wild buiten dit stuk afgesloten gebied zou terecht komen. Ik probeerde te onthouden, dat ik mijn wandelmaatje zou waarschuwen met de woorden: Let wel goed op, hoor, dat je de stroomdraden niet aan raakt, kijk uit!
Dit pad bleef ik volgen, totdat ik aan de linkerkant een houten bruggetje zag schemeren tussen de bomen, dat de overbrugging vormde van een smal beekje. Verder bleef ik het pad nog steeds belopen totdat ik weer door een hek heen moest.
Hier ging ik linksaf tot aan het bord, waarop geschreven was: Begrazing op het Moltmakersstuk, hier ging ik rechtsaf en volgde ik het lange bospad tot aan het houten bankje aan de rechterkant.
Hier sloeg ik weer rechtsaf, maar bleef direct schuin naar links lopen, dit pad was gelukkig duidelijk herkenbaar. Ik kwam op een gegeven moment bij een hele grote bosvijver uit, daar stond weer een houten bankje aan de rechterkant. Hier leek het me goed, om mijn wandelmaatje een tweede rustpauze te gunnen.
Toen ik direct daarna rechtsaf sloeg achter het houten bankje, toen kwam ik automatisch op een ander pad uit, ik volgde dit pad naar rechts, totdat ik daar niet verder kon vanwege de T-kruising, ging hier het fietspad op naar links, totdat ik voor de tweede maal bij een hele grote boom uitkwam.
Route-03kIk liep hier rechtsaf en zag aan de rechterkant de uitkijktoren staan, ik heb hem dus beklommen op die regendag, maar het is ten allen tijde toegestaan, om een klimpartij op touw te zetten. Ik stak het bruggetje over en ging daarna linksaf, ik bleef deze weg volgen tot aan de kruising, ging vervolgens linksaf de Zwarteweg op tot aan die plaats, waar ik aan de linkerkant van de weg twee Rood-witte paaltjes zag staan.
Op een bord stond: Kop van Drenthe, Landgoed Mensinge. Ik volgde dit pad tot aan de vistrap rechts en met de stuw links ervan, hier zag ik aan de rechterkant weer een picknicktafel. Dit leek mij een uitgezochte plek voor een derde rustpauze, samen met mijn wandelmaatje.
Vervolgens ging ik het bospad in en bleef dit volgen tot aan die dubbele vergroeide bomen, die aan de linkerkant zichtbaar werden, hier vandaan is het het eerste paadje, dat ik zag, wat ik, linksaf slaande moest volgen tot aan het middelpunt, het zgn. Sterrenpunt. Ik ging hier meteen rechtsaf en bleef dit pad tot aan het einde daarvan volgen, totdat ik weer een picknicktafel ontwaarde.
Hier stak ik de straat over en ging rechtsaf het fietspad op tot aan het einde daarvan en volgde daar het brede pad naar links net zo lang, tot ik bij het hertenkamp aan de linkerkant daarvan arriveerde.
Daarna stak ik de straat over en ging linksaf de richting van Norg op, passeerde het kerkhof aan de rechterkant, liep het dorp Roden uit, liet het bord Dorado achter mij en ging net zo lang recht door, tot ik het bord De Zwerfsteen en het bord Rono-strand zag verschijnen.
Route-04kHier volgde ik het fietspad, dat naar Roderesch ging en ging recht bij de Herberg Van Es rechtdoor, zodat ik weer richting Steenbergen kon gaan, waar ik ten slotte nu woon. Ik liep daar net zo lang door, tot ik voorbij het bord Evangelische Gemeente Eben-Haëzer was gekomen en Roderesch vaarwel kon zeggen.
Ik liep deze weg af, totdat ik aan de rechterkant een bord zag met een groen hunebed erop getekend, ik ging hier gewoon rechtdoor tot aan het bord Steenbergen en volgde mijn weg in een bocht naar links en direct weer naar rechts. Ik bleef rechts houden, om adequaat de richting van Een in te kunnen slaan.
Ik liep tot net voorbij het bord Pandarosa, dat aan de rechterkant aan een lantaarnpaal was bevestigd, liep door tot aan de kruising en ging daarna rechtsaf de Meeuwenweg op, tot ik aan het eerste zandpad aan de linkerkant voorbij kon gaan. Ik keek hier eens nadrukkelijk naar links, en was eindelijk aangekomen bij het eindpunt, bij het namaak -hunebed.
Dat zou nog een hele klus worden, om deze tocht met mijn wandelmaatje te ondernemen, maar het zou toch wel leuk zijn!
En zo hebben we de volgende dag deze zeer mooie route met ontzettend prachtig zomers weer toch met ons tweetjes gelopen. Het was een erg gezellige middag! Om nog eens vaker te gaan doen in de toekomst!
Van elk herkenbaar iets heb ik een foto gemaakt, het zijn er in totaal 99 stuks geworden, deze kunt u terug vinden en bekijken in de rubriek Mijn Foto Galerij in de categorie Route 27-06-2012.
Geniet maar fijn van deze mooie foto’s en wie weet, loopt u zelf deze route ook nog eens in de toekomst, succes ermee en wandel ze!