We hebben 107 gasten en geen leden online

de schoenen

 

De schoenen zijn een erg persoonlijke keuze.

Goede soepele passende schoenen, die een ietsje te groot moeten zijn: Je voeten hebben recht op een beetje speelruimte, maar liefst ook niet te veel, want dan schuiven je voeten in je schoenen voor en achteruit, daardoor ontstaat er onnodige wrijving met een behoorlijke kans op blaren met de daarbij behorende problemen.

Je schoenen moeten beslist niet te hoog zijn. Dat levert weer een grote kans op de pech, dat de extra ontstane drukpunten rondom je enkels op den duur een aantal pijnlijke plekken veroorzaakt. 
veters strikkenSchaf schoenen met lange veters aan, want dan kun je die nog eens een keer knopen, terwijl ze al gestrikt zijn, zodat ze onderweg niet elke keer los gaan en je aan het strikken van de veters kunt blijven na elke kleine wandeling. Geloof me, het bukken daarbij begint op den duur bar vervelend te worden en je kunt je tempo ook niet vast blijven houden. Voorkom het, door bij de start een knoop extra te zetten met behulp van de lussen zelf!

Tip 1:
 Als je aan het veters strikken bent en je wilt met de eerste knoop de veters meteen al goed vast zetten, til dan, als je er bij zit, eerst even, je tenen omhoog en trek dan pas de knoop op spanning, waarna je definitief de strik voltooid, waarbij je
daarover heen nogmaals een knoop met behulp van de beide lussen hebt gezet en laat dan pas je tenen weer dalen. Waarom zul je zeggen, wel heel eenvoudig, als je loopt moet je voet kunnen rollen, kunnen afwikkelen en daar is ruimte voor nodig en die heb je niet, als je tenen plat op de bodem van de schoen liggen zodra je je veter gaat strikken, maar wel als je je tenen omhoog hebt getild. Dan krijg je die ruimte automatisch, terwijl toch de schoenen wel lekker strak om je voeten heen zijn gebleven.
Neem gerust van me aan: Dit loopt veel prettiger!  
wandelaarsHeb je die voorzorg niet genomen, dan moet je het niet vreemd gaan vinden, dat je enkels vrij snel rondom pijnlijk gaan aanvoelen. Je veters blijken dan te strak te zitten, wat je had kunnen voorkomen. Vermijd liever deze onnodige pijn want als je zo te lang door blijft lopen, dan heb je nog dagen daarna flink last van je enkels en dan is lopen geen leuke hobby meer, geloof me maar.

inlegzolenTip 2:
 Ikzelf gebruik een soort van die inlegzolen voor in mijn schoenen: Ze zijn maar enkele millimeters dik en het materiaal van de zooltjes is bijna rubberachtig. Het moet gel heten, maar ik kan er niets vloeibaars in ontdekken. Sinds ik ze gebruik, loopt ik toch anders op een manier, die je niet goed kunt omschrijven. Het voelt gewoonweg comfortabeler. Het spul veert maar een fractie mee, terwijl je loopt. Maar dat is het hem nu juist, dat kleine beetje is gevoelsmatig een hele boel, wat voor goeds het met je voeten gaat doen. 
Je zou verschillende soorten materiaal uit moeten proberen, sommige zooltjes kosten maar een paar euro per setje. Maar er zijn er ook, die flink duurder zijn en die laat ik dan toch maar liever liggen, omdat dat gelijk weer zoveel geld is, dat het een bres slaat in mijn karige budget.
Goedkoop of duurkoop, ik zou u het volgende graag willen adviseren: Loop er enkele kilometers of enkele uren op en ervaar zelf, wat dit extra beetje comfort voor je voeten kan betekenen.
Ikzelf wil in elk geval beslist niet zonder deze inlegzolen op pad, ze zijn gewoon te heerlijk. Ik zou zo zeggen, zoek de inlegzolen voor u uit, die het beste bij u passen en dan garandeert het u ook wandelplezier vele kilometers lang!

blije schoenenTip 3:
 Zodra je nieuwe schoenen koopt, let er dan op, dat ze niet van leer zijn gemaakt (dit is mijn persoonlijke ervaring). Het blijkt namelijk, dat leren schoeisel een behoorlijke tijd nodig heeft, om in te lopen. Als u uw voeten direct aan soepele kunststof- schoenen laat wennen, dan heeft dat een groot voordeel: Je kunt n.l. met een gerust hart altijd zonder zorgen weer een zelfde model aanschaffen, (als deze goed zijn bevallen natuurlijk) en je voeten merken dus niets van deze overgang van oud naar nieuw. Zijn dit wel leren schoenen (waar niets mis mee is) dan merken je voeten dit wel degelijk, want ze voelen in het begin nogal stijf en dat ga je echt wel voelen. Iedereen behoeft hier geen last van te hebben, maar dit is mijn erg persoonlijke beleving. Het is maar een weet.

Tip 4:
 Als je zo immens veel zou lopen als ik heb gedaan, dan is het natuurlijk vanzelfsprekend, dat je schoenen een keer gaan slijten. Ik kan er ongeveer een half jaar mee toe, maar dan wordt het ook voor mij wel weer tijd voor een paar nieuwe schoenen, wat logisch is, als je bedenkt, dat er, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant slijtsporen ontstaan, zeker na die periode van dat halve jaar. Als je aan de binnenkant van je schoenen een slijtspoor achter je hak ziet ontstaan, zo duidelijk, dat de bekleding zelfs helemaal is weggesleten, dan is dat in eerste instantie gunstig, want zo hou je ruimte achter je hak over, maar houd wel in de gaten, dat zodra deze weggesleten voering begint op te krullen aan de randen van de slijtplaats, dat je dan die rommel zo snel mogelijk met een scherpe schaar wegknipt, want dit soort krulletjes zorgen voor een irritatie aan je hakken van je welste. Zelfs als je dikke sokken aan zou hebben, ga je toch op een gegeven ogenblik een zeurende pijn voelen, die je maar beter kunt voorkomen. Wegknippen die handel!

schoenenratHet is bij mij wel eens voorgekomen, dat ik in schoenen rondliep, die zo afschrikwekkend waren afgesleten van binnen, dat het leek, of er een rat in gewoond had, of woont er nu nog in volgens het plaatje hiernaast!
De gehele achterkant rondom mijn hakken was in het luchtledige verdwenen!! Ik vond, dat dat niets gaf hoor, want ze liepen nog als een trein, zo geweldig en niemand zag er toch wat van, dus kon het me bitter weinig schelen. Maar lachen als de mensen doen, als ze jou een keertje bij toeval met uitgetrokken schoenen aan de straatkant zien zitten en ze bekijken net zo toevallig die aangevreten hakken, dan hoor je ook nog meer prachtige reacties. Dat vind ik echt!

Tip 5:
 Als er door deze opgekrulde randen achter op de hakken van de versleten schoenen, die je niet op tijd kon wegknippen, toch door al dat schuren een hele gevoelige schaafplek op jouw voet is over gebleven en je wilt de volgende dag toch weer aan de wandel, plak er dan simpelweg een te grote pleister over heen. 
Zo bereik je op een goedkope manier, dat jouw huid niet verder wordt afgeschaafd en je kunt toch door blijven lopen.

DISCLAIMER