We hebben 65 gasten en geen leden online

De sokken zijn belangrijker dan je denkt!

de sokkenErg dunne naadloze sokken beveel ik bij u aan, als u ook wilt gaan lopen in de natuur. Deze mogen niet te klein zijn, want dan gaan ze je bloedsomloop afknellen en daar krijg je flink last van. Ze moeten ook niet te groot zijn, want dan zakken ze af en komen zo dubbel onder je hakken te zitten en dat zorgt er voor, dat je gegarandeerd blaren krijgt, als je er maar lang genoeg op door blijft lopen. Dunne sokken wil blijkbaar niet automatisch een idee in je hersenen oproepen, dat je in de winter koude voeten gaat krijgen, integendeel, doordat je loopt, houd je ze namelijk lekker warm!

Tip 1:
 Als je aanleg hebt voor zweetvoeten (zoals ik) en je hebt een lange wandeling in de warmte in de planning, voorkom dan, dat het tussen je tenen te vochtig gaat worden, want als er zich te lang vocht heeft opgehoopt op die plek, dan gaat de huid loslaten en dat kan een zeer pijnlijke aangelegenheid opleveren door de inwerking van het zout, dat in je zweet aanwezig is. Smeer dus een beetje Nivea -crème tussen die tenen, wees niet te zuinig daarmee, je zult zien en voelen, dat deze crème prima werkt en een hoop pijn voorkomt!

Tip 2:
 Neem voldoende reservesokken mee, vooral bij warm weer. Met name, als je aanleg hebt voor zweetvoeten, ben je zo maar één paar sokken extra per uur nodig. Hoe kom dat ?, zul je vragen.
Antwoord: Stop maar eens je handen een uur lang in een bak water en bekijk ze dan daarna maar eens goed. Wees dan niet zo stom, om stevig in je handen te wrijven. Daar krijg je meteen vreselijk spijt van, omdat je handen dan gevoelig ontveld zijn. Hetzelfde gebeurt dus ook met je voeten tijdens het lang lopen in hetzelfde paar natte sokken, maar omdat je die ontvelling door je schoenen niet zien kunt zonder x-ray, heb je dit altijd te laat door.

stinksokken

Mijn advies:  Zodra je aan je voeten voelt, dat ze nat en vochtig gaan worden, zoek dan een plekje op, waar je kunt gaan zitten en trek je schoenen en je sokken zo snel mogelijk uit. Stop die sokken daarna in een plastic afsluitbaar zakje weg, hetwelk je vervolgens meteen in je rugzak stopt, want dan ruik je de zweetlucht niet. Leg eventueel op de ondergrond een plastic draagtas neer, waar je je blote voeten op kunt laten rusten en lekker kunt laten luchten. Zo houd je je voeten schoon en ze worden lekker droog en zuurstofrijk door de frisse buitenlucht. Deze procedure kan ’s winters in bepaalde gevallen ook heerlijk en verkwikkend effectief zijn. Zie je jezelf al aan de kant van de weg zitten met je voeten ontbloot in de vrieskou, omdat het nog hartje winter is, heerlijk toch!? Als je voeten weer lekker zijn opgedroogd, dan haal je een paar schone en droge reservesokken te voorschijn, die je dus weer aantrekt, doe weer je schoenen aan, daarna zorg je er voor, dat je tenen ontspannen omhoog staan, terwijl je de veters strikt en goed vastzet bij beide schoenen. Zo gaat elke schoen nooit te strak om je voet heen zitten omdat je tenen omhoog stonden tijdens het strikken van je veters. En produceer een knoop van de beide lussen over de gemaakte strik ter voorkoming van loslatende veters bij het verder lopen!

teennagels knippenTip 3:
  Knip geregeld je teennagels bij, want anders ontstaan er gaten in de voorkant van de sokken. Wat tot het nare gevolg leidt, dat je binnen de kortste tijd door je voorraad reserve- sokken heen bent, wat onderweg niet erg handig is, als blijkt, dat de sokken op zijn, terwijl je druk doende bent, om een schoon stel te pakken, om de verwisseling tot stand te brengen.

Wat mij dus zelf al overkomen is, is het volgende: Omdat je nagels zich bovenin de voorkant van de schoen zich gaan vastgrijpen, vanwege dat je nagels te lang zijn geworden, was het gevolg hiervan dat mijn nagels achterover werden getrokken en zelfs blauw werden. Eindresultaat van dit gebeuren is dat ik nu verschillende nagels heb die niet normaal meer kunnen groeien omdat ze volledig vervormd zijn aan de voorkant.
Ondervinding is hier helaas dus de beste leermeester! Vandaar mijn Tip hierover!

DISCLAIMER