We hebben 130 gasten en geen leden online

vroeg eruit Vindt je het lekker spannend,
om in het donker te wandelen,
denk dan vooral aan jouw eigen
veiligheid, laat je dus zien!

Wil je ‘s morgens vroeg aan de wandel, terwijl het nog donker is en je hebt een redelijk grote afstand in de planning, rijdt die route dan overdag van tevoren uit, bijvoorbeeld op je fiets.
Ga na, hoe of het met de openbare verlichting gesteld is. Staan er wel voldoende lantaarnpalen onderweg? 
Zijn er ook grote stukken bij, waaraan geen enkele verlichting is aangebracht? 
Hoe staat het met deze onverlichte stukken, wat betreft het aanwezig zijn van brede sloten en/of eventueel gevaarlijke weideafrasteringen (denk bijvoorbeeld aan schrik- of prikkeldraad) of andere obstakels en kuilen, waar je in het donker voor kunt komen te staan en dus daar voor gewaarschuwd moet zijn.
Zijn ze ergens op de route met wegwerkzaamheden bezig? 
Onthoudt u dus deze specifieke informatie, zodat je in het donker niet met onaangename verrassingen wordt geconfronteerd door onverhoeds ergens in te vallen of tegen aan te lopen!
Kom je inderdaad van die gevaarlijke dingen tegen, dan heb je dus in ieder geval je voorzorgsmaatregelen tijdig genomen en waarborg je zo eerder effectief je eigen veiligheid.

Tip 1: Schaf een LED-Hoofdlamp aan. Dit lichtgevende hulpmiddel kost maar een paar euro.
Koop ook oplaadbare batterijen, die voor die lamp geschikt zijn, (Denk er ook aan, om een goede oplader er bij aan te schaffen) zo schijn je dus voor jezelf met goed licht voor je uit op de weg.
Dit zorgt er op zijn beurt weer voor, dat je in het donker toch veilig tussen deze obstakels door kunt laveren. Door deze tip correct op te volgen, voorkom je een hoop ongemak en ellende in het donker.

veiligheidsvest in het donkerVoor je eigen veiligheid onderweg is het ook essentieel, dat andere weggebruikers jou ook goed kunnen zien, zodra je aan de wandeling begint. Dit bereik je het beste door bijvoorbeeld een geel reflecterend veiligheidshesje te benutten, dat je over je kleding aan kunt trekken, ook als het overdag donker weer is. 
Zo ben je altijd goed zichtbaar bij de weg en kun je dit altijd weer gebruiken, als je het liefst in het donker wilt gaan lopen. Als je zo'n hesje aanschaft, let er dan wel op of er een zo breed mogelijk stuk reflecterend materiaal op genaaid of geplakt is. Dit voert de veiligheid extra op!

Tip 2: Schaf een setje knipper-LEDs aan, die ook als fietsverlichting kunnen dienen: Het liefst een klein aantal daarvan, die rood en wit licht uit kunnen stralen. Je hebt toch wel minimaal drie LEDs-lampjes nodig, die om beurten kunnen knipperen.
Deze moeten wel voorzien zijn van een ophanghaak aan hun achterzijde, zodat je die ergens achter je kleding of aan een band van je rugzak kunt vasthaken. In zo’n geval ziet het verkeer je al op grote afstand in het donker aankomen.
Ze zien, dat er verkeer aanwezig is aan de rechterkant van de weg (ze nemen witte’’ LEDs ‘’ waar aan de voorkant, voor jou rechts) of dat er voor hun uit iets aan de kant van de weg loopt, wat ze zo dadelijk gaan inhalen aan hun rechterkant via jouw (rode )’’LEDs’’ aan de achterkant, voor jou rechts. Dit is zo, omdat jij altijd aan de linkerkant van de weg loopt, ook in het donker! 

reflectie bandTip 3: Als extra veiligheid voor jezelf zou je ook nog vier reflecterende knelbanden aan kunnen schaffen, bv. bij de WIBRA. Ze kosten maar enkele kwartjes per stuk, de beste kleur, die je kunt nemen, is geel/groen.
Deze zijn het duidelijkst waarneembaar in het donker, zodra er met licht op geschenen wordt. Je hebt voor elke pols en elke enkel er eentje nodig, zodat je aan vier exemplaren genoeg zult hebben! 
Deze knelbanden zijn ongeveer vijf centimeter breed en veertig centimeter lang en ze zijn leverbaar in twee kleuren, oranje/bruin en geel/groen. 
Dit soort banden hebben dus enkele extra voordelen vergeleken met de klittenbanduitvoeringen: Ze blijven altijd goed zitten en gaan jaren mee, het duurt dus een lange tijd, voordat je ze eens een keer moet gaan vervangen.

Tip 4: Er zijn nog wel andere soorten’’flitsknipperleds’’ maar daar kun je alleen bij toeval aan komen, ik heb er twee van en ze hebben zo’n cliphaakje, dat mij in staat stelt, om het ergens aan mijn kleding of rugzak vast te haken.
Ze zijn erg klein, maar ze geven wel een bijzonder helder blauw licht in het donker.
Ik heb ze nog maar kort in mijn bezit, maar ben er erg mee in mijn sas. Ze worden in Duitsland gefabriceerd.
Ik heb ze gekregen van een goede bekende, (nog hartelijk bedankt Tom) die wel vaker nog zoiets aparts voor een ander in het buitenland wil opsporen.
in het donker lopenHet is vervolgens aan jou de onmisbare taak, om in het donker zéér goed op te letten op het tegemoetkomende verkeer, dat dikwijls, zonder ook maar iets extra aan verlichting aan te hebben, op je af stormt.
Zoals je hiernaast ziet, donkere kleding is alleen maar in jouw nadeel! 
Deze weggebruikers zien jou hopenlijk met je witte knipper-LEDs zelfs in de verte al wel, maar jij ziet hun meestal pas op het allerlaatste moment uit het duister opdoemen en dan schrik je er echt wel eventjes van, omdat je hier niet meteen op gerekend had.
Maar, doordat ze jou wel hebben gezien, heb je al een hoop ellende en zelfs een eventuele omverrijden kunnen voorkomen.
Deze knipper-LEDs in combinatie met je LED-Hoofdlamp voorkomen dus echt wel een hoop ongelukken in het donker. 

hoofdledlampTip 5: Gebruik in de LED-Hoofdlamp oplaadbare batterijen, zet die a.u.b. alleen daar aan, waar jij zelf niets voor je uit kunt zien, zoals dat op de onverlichte stukken meestal het geval is.
Door zo te handelen, kun je langer met je batterijen mee en duurt het een hele tijd, voordat je ze weer op moet laden.

Tip 6:  De meeste LED-Hoofdlampen hebben drie of meer standen, gebruik bij erg goed weer de laagste stand, bij regenachtig weer de tweede stand en bij mistig weer en hagel of sneeuw de hoogste stand.
Draag er zorg voor, dat je ook deze batterijen van te voren op hebt geladen, zodat je niet pardoes bij een weersomslag in het donker komt te staan en je daardoor extra gevaar kunt lopen. Dit scenario wil je echt niet meemaken: Slecht weer en lange donkere stukken, die je nog helemaal moet afleggen, terwijl je plotseling onzichtbaar bent geworden voor je medeweggebruikers.

rood knipperledlampTip 7: Ik adviseer u tenslotte dringend, om ook bij dit slechte weer de rode en de witte knipper-LEDs aan te zetten, want door dit te doen, verhoog je alleen maar extra je eigen veiligheid in barre weersomstandigheden. 
Vergeet ook niet je reflecterende knelbanden om te doen bij zulke slechte weersomstandigheden, denk altijd voor de 100% aan je veiligheid! Safety First, zeggen ze in de Engelstalige landen.

wit knipperledlampTip 8: Het zou natuurlijk nog beter zijn als je van elk setje oplaadbare batterijen, die je voor je verlichtings hulpmiddelen nodig zou hebben, om daarvan een extra opgeladen setje mee te gaan nemen, zo voorkom je dat je onderweg ineens met iets geconfronteerd wordt wat je echt niet wilt, een stuk extra zekerheid heb je dan gewoon als reserve bij je! 

Onthoudt u een ding goed, zorg dat een ieder jou wel ziet, al vind je het daarbij nodig, dat je jezelf vol gaat hangen met lampjes voor en achter!

DISCLAIMER