We hebben 174 gasten en geen leden online

wandelkledingJe kleding is uiteraard een erg persoonlijke aangelegenheid.

Gebruik lekker zittende trainingskleding, bijvoorbeeld die van John Cabot.
Hierin heb je het niet snel te koud of te warm. Dit materiaal is zeer licht, elastisch, zit comfortabel, laat geen wind door en ademt ook nog.

Voor je ondergoed kun je het beste Boxer Shorts met lange pijpen nemen, deze hebben als groot voordeel, dat je in je kruisstreek niet een rode geïrriteerde huid gaat ontwikkelen tijdens een wandeling, door al het zweet, dat zich daar ophoopt. 
Geloof me, je gaat dit echt niet prettig vinden, als je, op kilometers afstand van huis, met een erg rauwe en bijtende huid wordt opgezadeld door het zout van je eigen zweet op die plaatsen.
Een andere voorzorgstip dan deze heb ik helaas niet voor dit ongemak. Al word je op die plek dan ook nog zo nat van het zweet, daar blijft het dan gelukkig bij! 
Ikzelf gebruik de Boxer Shorts van Bon Giorno, ze zijn wel wat duur, maar ik had er maandenlang plezier van. Pas, toen er gaten in vielen, moest ik ze gaan vervangen. Anders was er alsnog huid op huid geplakt en dan ga je de schaafpijn echt voelen. Wacht u dus ook niet te lang met vervangen, zodra er een begin van gaten in is ontstaan.

Tip 1:
Gebruik altijd ruim zittende kleding, dat zich het beste aanpast bij het op dat moment heersende weertype. In de zomer mag dit best wat luchtigs zijn, korte broek, korte mouwen, gewoon doen, wat je lekker vind zitten. In de winter is het evenwel belangrijk, dat je nergens onbedekte huid hebt, want daar gaat het als eerste koud worden. Als je ergens tocht begint te voelen, doe er dan snel iets aan, voordat het daar substantieel begint af te koelen. Ik heb een keer met koud weer net iets te weinig kleding aan gehad en de volgende dag had ik er een blaasontsteking aan overgehouden, dit was dus beslist niet een prettig gevolg van mijn nonchalante beslissing!!

koudTip 2:
 Als het behoorlijk koud is en het waait ook nog eens stevig, dan kunnen een paar simpele kranten je toch heerlijk warm houden: Stop een dun laagje tussen een hemd en een overhemd, zodat je niet direct de krant op je huid hebt liggen, want als je behoorlijk hebt gezweet, is dat uiteraard een ideale omstandigheid, om perfecte afdrukken, weliswaar in spiegelbeeld, van de gedragen krant op je huid achter te laten. Doe het dus op de bovenstaande- en dus goede manier, dan blijft er in ieder geval geen krant op je huid plakken.
Zorg voor verschillende dunne laagjes kleding, mijn advies is, als de temperatuur rond het vriespunt is, draag dan minimaal drie lagen en bij elke vijf graden lager, trek je er een laagje bij aan. Dit moet je dan ook gewoon gaan doen, want het is wel jouw lichaam, waar we het over hebben, dat de kou moet verduren. Het lijkt me een goede zaak, dat je het met winterweer beter op extra koude momenten lekker warm hebt. Ikzelf zweet liever wat meer in plaats van, dat ik loop te rillen en te klappertanden, dat vind ik niet fijn.

talkpoederTip 3:
 Neem altijd een busje menthol talkpoeder mee. Op het moment van het verwisselen van de boxershort, poeder je het natte gedeelte in je kruis eventjes in met dit poeder en wrijf je het lekker uit over je huid (een vochtig doekje, om je handen weer schoon te kunnen maken, is dan ook niet weg!) en het voelt net, alsof je pas onder de douche bent geweest! Je bent heerlijk fris, om er weer enkele uren tegenaan te kunnen gaan!
Een benzinestation is een goede plek, om deze procedure uit te voeren. Je gaat daar gewoon eventjes op bezoek bij het toilet. Ook al is het toiletbezoekje eventueel niet gratis, het heeft wel tot gevolg, dat je weer uren verder kunt lopen en dat is dat beetje geld meer dan waard: Je voorkomt er immers een hoop ongemakken mee, die jouw wandeltocht zouden kunnen gaan bederven. Als je dan toch toevallig aan een grote boodschap toe bent, is een mooier moment niet te kiezen.
Het vochtige doekje maakt dan even plaats voor het simpele handen wassen en drogen!

Tip 4:
 Stel je voor, dat het heel hard gaat waaien en het ontzettend koud is, dan hebben je beenspieren het extra zwaar te verduren! Help ze een handje mee, door simpelweg wat krantenpapier tussen je lange wollen onderbroek en je trainingsbroek te stoppen en die om je been heen te wikkelen. Doe dit het liefst zowel met je bovenbeen, als met je onderbeen, maar laat wel je knie vrij, want omwikkelde knieën lopen echt niet fijn. 
Nu kun je tegen de dikste en koudste storm in lopen, zonder problemen met je beenspieren te krijgen, ze blijven heerlijk warm!

Tip 5:
 Ook kan het geen kwaad, als je een reserve boxershort hebt meegenomen.
Als je dus door begint te krijgen, dat je in je kruisstreek al behoorlijk nat aan het worden bent, meer dan voorheen gebruikelijk was, dan wordt het tijd, om dit kledingstuk uiteindelijk te gaan vervangen door een droog en schoon exemplaar. Want dat behoort dan tot de mogelijkheden.
Zoek natuurlijk wel een plekje op, waar je dit dus eventjes vliegensvlug en ongezien kunt doen, dit omwisselen. Geloof me, je kunt weer uren lang verder en je geniet dus opnieuw lang van een droog kruis tijdens het lopen.

DISCLAIMER